nuffnang

Search This Blog

Wednesday, September 17, 2008

Mudharat Alkohol



Para pengkaji perubatan di Australia telah membuktikan bahawa kesan daripada kekerapan meminum alkohol ialah ia boleh mengecutkan otak. Ini berdasarkan kajian yang dijalankan keatas 44 orang yang berumur dalam lingkungan 58 tahun.

setengah dari mereka dikelaskan sebagai “kaki botol” berumur antara 30 hingga 40 tahun. setelah mereka meninggal dunia, otak mereka telah dikeluarkan untuk dibuat kajian. otak tersebut ditimbang dan hasilnya terdapat satu perbezaan. kumpulan “kaki botol” mempunyai otak seberat 1,315 gram, sementara kumpulan yang tidak meminum alkohol atau minum dengan kadar yang sederhana, berat otak mereka ialah 1,420 gram.

kesimpulan dari kajian ini ialah mereka yang kerap meminum alkohol mendapat risiko menghidap berbagai jenis penyakit samada dari sudut fizikal mahupun mental yang teruk.Istimewanya, Umat Islam telah dilarang keras daripada menghampiri arak apatah lagi meminumnya.

Jelas disini bahawa Islam yang diperkenalkan oleh Nabi Muhammad S.A.w 1400 tahun yang lalu adalah syumul dan diturunkan dari Pencipta Alam Yang Esa telah terlebih dahulu mengenal pasti keburukan minuman yang bergelar Arak@Wine@Beer@Champagne@Alkohol@Wisky@Barrcaddy@Air Najis Syaitan ini… :)







Kita juga sedia maklum bahawa alkohol iaitu etanol yang mempunyai struktur sebatian CH3Ch2OH mampu menjadi antiseptik yang berkuasa menghindarkan bakteria. bayangkan jika etanol tersebut diminum menjadi minuman oleh si kaki botol yang tegar ? sudah tentu hampir smua bakteria penghadam atau decomposer didalam usus iaitu bermula dari duodenum(usus kecil) hinga ke rektum(usus besar) dimusnahkan.

Nah, makanan yang dimakan tidak akan dapat dicerna dengan mudah. Ini akn mengakibatkan timbulnya penyakit2 “fatal” yang menyebabkan kesan yang tidak dapat dijangka.. :)

No comments:

BlogMalaysia.com