nuffnang

Search This Blog

Monday, September 22, 2008

Buah Ceri


Tahukah anda bahawa buah ceri mengandungi ‘anthocyanin’ iaitu pigmen wama merah yang baik untuk kesihatan? la memiliki efek yang lebih bagus dibandingkan dengan aspirin sebagai ubat pencegah rasa sakit. Walau bagaimanapun, ceri tidak boleh diolah dengan suhu yang terialu panas kerana ia boleh menghilangkan kandungan ‘anthocyanin’ di dalamnya.


Ceri kaya dengan antioksida. la membantu mencegah atau memperbaiki kerosakan sel tubuh yang disebabkan oleh radikal bebas.

Ceri kaya dengan flavonoid’. Penyelidik mendapati ‘flavonoid’ dalam ceri adalah
agen antikanser yang pating tuten.

Ceri mengandungi ‘anthocyanin’ dan ‘bioflavonoid’ yang membantu melegakan dan menghalang ‘artritis’ dan gout, la juga membantu menyingkirkan migrain.

• Ceri mengandungi ‘melatonin’. la membantu kita memperotehi tidur yang berkualiti.


Bual-Buahan Kering
Buah-buahan kering sememangnya menjadi altematif kepada buah-buahan segar. la bukan hanya tidak mengandungi kesan sampingan malah berkhasiat dan memberikan tenaga kepada tubuh. Selain itu, ia juga kaya dengan sumber mineral, vitamin dan enzim. Malahan, mudah dihadam dan membersihkan darah dan kawasan penghadaman. Antara kandungan lain yang terkandung di dalamnya termasuklah vitamin A, B1, B2, B3, B6, asid ‘Pantothenic’, kalsium, zat besi, ‘magnesium, ‘fosforus’, ‘potassium’, ’sodium’, ‘copper1 dan ‘manganese’.


Yogurt Ceri

Yogurt merupakan makanan kesihatan untuk perut. Yogurt merupakan makanan kesihatan untuk perut. Yogurt yang mempunyai bakteria baik (probiotic) yang akan menyihatkan kesihatan
usus. Pengambilan yogurt termasuklah dari pelbagai perasa seperti ceri, anggur, mangga dan sebagainya secara kerap mampu meningkatkan kandungan bakteria baik ini dan ia boieh mengatasi jumlah bakteria jahat. Dengan ini ia akan memastikan toksin hasil bakteria jahat dikawal dan dikurangkan. Pemakanan yogurt juga dapat membantu proses penghadaman dan proses membuang ketuian. Perut yang sihat akan meningkatkan tahap kesihatan dan sistern pertahanan badan.Terdapat juga kajian yang mendapati pengambilan yogurt oleh wanita sebanyak dua bekas kecil atau 250gm setiap hari membantu mengekalkan flora faraj wanita. Keputihan dan bau yang kurang menyenangkan juga dapat dihindarkan.

No comments: