nuffnang

Search This Blog

Wednesday, September 24, 2008

Kobis





Kobis atau nama sainsnya Brassica oleracea yang berasal dari pertengahan Mediterranean ( Ibid :hlm 5 ) . Pokoknya rendah sahaja , mempunyai batang yang lembut dan hanya dilitupi oleh dedaun hijau. Ia memerlukan masa yang agak panjang untuk mengeluarkan putik kobis. Selang beberapa bulan barulah ia boleh dipetik dari pokoknya.

Kobis menjadi kegemaran rakyat seluruh dunia. Sesetengah orang berpendapat bahawa namanya ( cabbage ) berasal dari perkataan Latin di zaman Rom Purba yang membawa maksud ‘kepala’. Sungguhpun ia adalah sejenis sayuran, namun terdapat banyak nilai perubatan daripadanya. Ia telahpun diceritakan sejak berzaman oleh Hippocrates, Aristotle dan Pliny. Pada masa itu, orang Rom menggunakan kobis untuk mengubati sakit kepala, insomnia, memberhentikan pendarahan pada kulit dan mengurangkan sakit ketika bersalin.

Khasiat Kobis

Pada masa ini , perubatan moden telah menyokong pendapat lama tersebut. Para saintis telah membuktikan bahawa kobis mempunyai bahan yang menambahkan kekalisan tubuh manusia dan memberhentikannya menjadi tua sebelum masanya. Kobis kaya dengan vitamin C daripada epal, pir dan pisang. Dengan hanya memakan sejumlah 20 gram kobis mentah sudah cukup menampung keperluan harian vitamin C untuk orang dewasa.

Eleman mikro yang terdapat pada kobis menentukan metabolisme yang sungguh bernilai kepada manusia semasa mengharungi usia. Ia juga penting untuk pertumbuhan organisme kanak-kanak. Sesetengah daripada kompenan yang terdapat pada kobis dapat mencegah tompok-tompok pada dinding vaskular dan mengurangkan batu pada buah pinggang.

Selulosa pada kobis amat berguna untuk kesihatan manusia. Pertamanya ia menghapuskan kolesterol dan dapat mengawal arterosklerosis. Di samping itu ia juga mencegah penerimaan karbohidrat yang berlebihan dan secara tidak langsung mengawal diabetes. Dedaun hijau kobis muda sangat berharga kepada sesiapa yang menghidap anemia kerana ia mempunyai jumlah vitamin yang paling banyak.

Satu lagi bahan yang berharga terdapat pada kobis ialah asid tartronik. Ia menghalang penukaran gula dan karbohidrat manakala yang lain menjadi lemak. Maka ia sesuai untuk amalan menjaga berat badan dengan hanya memakan salad kobis setiap hari. 100 gram kobis menghasilkan hanya 30 kilokalori. Dengan mempunyai nilai kalori yang minima ini, kobis mempunyai nilai biologi yang maksima. Sebagai tambahan, ia menghasilkan perasaan kenyang yang berpanjangan dan mudah di hadam.

Para doktor mandapati bahawa jus kobis segar membantu menyembuhkan ulser perut dan duodenal serta mengubati gastrik. Para saintis juga dapat mengasingkan kompenan baru dari kobis segar yang mengandungi faktor anti ulser.

No comments:

BlogMalaysia.com